Продовжуємо розвиток системи охорони здоров’я в умовах воєнного стану

Новини, 17.05.2022

Після двомісячної перерви в діяльності проєкту «Ефективне управління мережею медичних закладів в умовах децентралізації» через військову агресію з боку російської федерації, команда проєкту здійснила аналіз поточної ситуації, враховуючи завершені етапи реалізації проєкту. Менеджмент проєкту провів консультації з експертною командою та представниками громад – учасниць проєкту. В результаті чого стала очевидною необхідність продовження розпочатої діяльності з урахуванням поточних змін в діяльності закладів охорони здоров’я громад в умовах воєнного стану та перспективи відновлення повноцінного функціонування системи охорони здоров’я із залученням інвестицій в післявоєнний період.

На жаль, одна з п’яти громад – учасниць проєкту Веселівська СТГ (Запорізька область) наразі (17.05.22) перебуває під тимчасовою окупацією росією. Команда проєкту провела необхідну координацію та спілкування з представниками місцевих органів самоврядування громади. Було прийнято рішення, що Веселівська СТГ продовжуватиме участь у проєкті. Усвідомлюючи можливу непередбачуваність розвитку ситуації та її різноманітних аспектів, громада братиме участь по мірі сил, можливостей та у форматі, який обумовлюється перебігом подальших обставин. Втім, ми щиро віримо, що у найближчому майбутньому станемо свідками перемоги України та повного визволення всіх українських територій.

Базові висновки експертної команди щодо загальних тенденцій в СОЗ України:

  • В умовах збільшення кількості та набору медичних послуг (зміни структури послуг)  зростають витрати медичних закладів та бюджетів громад не тільки на медичні препарати та медичні вироби, але і на заробітну плату при залученні медичних фахівців з числа ВПО і на додаткове медичне обладнання, підтримку інфраструктури закладів охорони здоров’я;
  • Відповідно до змін, внесених до порядку реалізації Програми медичних гарантій в 2022 році в умовах воєнного стану, фінансування закладів охорони здоров’я у місяць зафіксовано та відбувається з розрахунку 1/12 суми річного договору, укладеного з НСЗУ, відповідно до розрахунків проведених на основі даних 2021 року, внесених в електронну систему охорони здоров’я, не враховує інфляцію, та можливе збільшене навантаження на ЗОЗ, часткову зміну кількості та набору медичних послуг;
  • Навіть поточний поверхневий аналіз діяльності невеликих ЗОЗ, демонструє необхідність проведення додаткового аналізу та подальших висновків щодо резервних можливостей ЗОЗ,  з урахуванням факторів воєнного стану та інших технологічних катастроф;
  • Поточна робота ЗОЗ у невеликих громадах в умовах воєнного стану підтверджує тенденцію до необхідності запровадження нових гібридних моделей закладів охорони здоров’я, з гнучким управлінням невеликим ліжковим фондом та набором медичних послуг з орієнтацією на додаткові потреби пацієнтів за рахунок збільшення внутрішньої міграції, що і було передбачено за результатами реалізації проєкту;
  • З огляду на суттєве послаблення підприємницької та економічної активності в громадах зменшуються надходження до місцевих бюджетів через податки та збори, що в поєднанні зі змінами зміною пріоритетів у витратній частині бюджетів громад в умовах воєнного стану призводить до скорочення місцевих бюджетних програм в охороні здоров’я та часто обмежується компенсацією витрат на енергоносії закладам охорони здоров’я.

Всі зазначені вище обставини, які носитимуть тривало-невизначений характер з тенденцією до зростання витрат та навантаження на заклади охорони здоров’я з огляду на прогнозовані активні бойових дії на сході України, призводять до очевидних висновків щодо потреби ефективного управління інтегрованою мережею надання медичних послуг на локальному рівні в умовах зміни фінансових розривів між надходженнями та понесеними витратами на надані медичні послуги закладами охорони здоров’я.

Враховуючи готовність надання широкої фінансової підтримки закладам охорони здоров’я в умовах воєнного стану міжнародними донорами та інституціям, перспективи відновлення медичної інфраструктури та залучення інвестицій в галузь, прозорість фінансово-економічної та медичної діяльності ЗОЗ є невід’ємною складовою для залучення коштів міжнародної фінансової підтримки в рамках окремих цільових програм та проєктів у т.ч. ефективного та прозорого перерозподілу та використання великих об’ємів медичних гуманітарних вантажів.

Аналіз медичної та економічної діяльності, запровадження єдиної системи управління та прийняття рішень дозволить отримати відповіді керівникам ЗОЗ на багато питань, наприклад, яка/який:

  • потреба в кількості і профілях стаціонарних ліжок;
  • необхідна кількість вузьких спеціалістів та їх медичних профілів;
  • потреба в медикаментах та хірургічних матеріалах, враховуючи зміну структури госпіталізації (обґрунтована підготовка заявки на гуманітарну допомогу, або закупівля за бюджетні кошти, кошти донорів);
  • формат організації роботи відділення екстреної допомоги з навиками сортування.

Всебічний аналіз доступної інформації з медичних інформаційних систем щодо кількості та структури госпіталізацій, операцій, візитів пацієнтів з максимальною деталізацією дозволить планувати потребу в медичних і людських ресурсах, проводити порівняльний аналіз між закладами громад на основі якісних та достовірних електронних медичних записів.

Надання медичних послуг цивільними закладами охорони здоров’я, планування їх можливостей в умовах воєнного стану на рівні громад, і навіть розподіл медичних гуманітарних вантажів в межах регіональних хабів, які можуть знаходитися в доступній близькості або навіть на території громад, має відбуватися у координації з військовими шпиталями, які підпорядковані Командуванню Медичних сил Збройних Сил України. Така координація також неможлива без впровадження системи управління медичною та економічною інформацією безпосередньо в ЗОЗ та на рівні адміністрацій громад.

Продовживши розпочату діяльність, проєкт сприятиме адаптації закладів охорони здоров’я громад – учасниць проєкту до змін, спричинених війною, а також, додатково, підготуємо їх до після-воєнного етапу відновлення та розвитку, щоб вони змогли стати частиною інтегрованої мережі надання медичних послуг всіх рівнів на території України.

Для повноцінної подальшої реалізації проєкту серед громад – учасниць були зібрані додаткові медико – соціальні дані. Таким чином команда проєкту має додаткову необхідну інформацію для розуміння змін, які відбулися в громадах та данні, які допоможуть оптимально спланувати подальшу діяльність проєкту.

Враховуючи зазначене вище, а також можливість оперативного внесення корективів у вже зібрані аналітичні дані, згідно зміни кількості, віку, статті населення громад з урахуванням ВПО та їх потреб в медичних послугах, ГС «Форум Трансформації Охорони Здоров’я» в партнерстві з «U-LEAD з Європою» поновили діалог щодо потенціалу термінового продовження реалізації Проєкту та прийняли відповідне позитивне рішення по цьому питанню.

Ознайомитися з оновленим повним робочим планом заходів проєкту ви можете за посиланням на інтерактивний сервіс онлайн Prezi: https://bit.ly/eummz_WP

Наші наступні відкриті заходи:

  • 23.06.22 (9:30 – 13:00). Семінар “Оцінка фінансових ризиків: як забезпечити фінансову стійкість закладів охорони здоров’я”
  • 07.07.22 (9:30 – 13:00). Семінар “Оцінка інвестиційних потреб для модернізації закладів охорони здоров’я в громадах та правові механізми для інвестицій”

Будьте в курсі останніх новин проєкту!

Email: outcomes@htf.org.ua 

FB сторінка: https://www.fb.com/outcomesUkraine 

YouTube канал: Healthcaretransform Forum 

Tel: +380633957873

Форма підписки на нашу інформаційну розсилку: http://eepurl.com/hNpKGT